Guide: Bliv glad for højtlæsning

Guide: Bliv glad for højtlæsning

Kan dit barn ikke lide højtlæsning? Synes du, at det svært at fastholde barnets interesse for en bog i længere tid ad gangen? Så er du ikke alene. Det er helt normalt, at børn ikke fra starten elsker højtlæsning. Højtlæsning er noget, barnet lærer at holde af. Jeg...

læs mere
Overvejer du at blive selvstændig underviser?

Overvejer du at blive selvstændig underviser?

For et år siden sprang jeg ud som selvstændig ordblindeunderviser på fuld tid. Jeg har siden da mødt mange logopæder og lærere, som har fortalt, at de også har en drøm om at starte deres eget. Mit håb er, at dette blogindlæg kan inspirere flere til at springe ud i at...

læs mere
Hvem skal undervise mit barn?

Hvem skal undervise mit barn?

Det er vigtigt, at den specialundervisning, et barn får, rent faktisk har en effekt. Hvis barnet oplever at bruge tid og energi på at gå til ekstraundervisning, uden at det har en mærkbar effekt, kan barnet helt miste lysten til at arbejde med det, der er svært. Hvis...

læs mere
It-støtte

It-støtte

⁣⁣⁣⁣En del elever er ikke særlig glade for deres hjælpemidler, når de starter til undervisning hos mig. Ofte kommer det af, at de på et tidligere tidspunkt har fået en iPad eller computer med it-støtteprogram (AppWriter, CD-ord eller IntoWords) samt en kort...

læs mere
Gråzoneord

Gråzoneord

I løbet af min uddannelse i audiologopædi specialiserede jeg mig dels i læsning, dels i dansk som andetsprog. Inden for forskning i dansk som andetsprog er der temmelig stor opmærksomhed på tosprogede børn og deres mulige udfordringer med ‘gråzoneord’ (også kaldet...

læs mere
Diktater i staveundervisningen

Diktater i staveundervisningen

Jeg faldt over denne artikel, som beskriver udviklingen af materialet 'Ny Staveraket’ fra Specialpædagogisk Forlag. Elsebeth Otzens udsagn bekræfter de erfaringer, jeg har gjort mig gennem mit arbejde som privat læsevejleder: At mange af de diktater, som gives i...

læs mere