Links og litteratur
Er du forælder eller lærer til et barn med læsevanskeligheder eller sproglige vanskeligheder? Så finder du på denne side links til litteratur, hjemmesider og foreninger, som er gode at kende til.
Egne udgivelser
- I 2023 var jeg faglig konsulent på undervisningsmaterialet Ord & matematik udgivet ved Dansk Psykologisk Forlag. Materialet har fokus på at gøre matematik lettere at forstå for elever med sproglige udfordringer på mellemtrinnet. Jeg skrev kapitel 4, som handler om, hvad der kendetegner sprogligt udfordrede elever, og hvordan man konkret kan støtte sine elevers sprog i hverdagen. Du kan læse kapitlet her.
- I januar-oktober 2021 var jeg konsulent på et forskningsprojekt ved Nationalt Videncenter for Læsning. Projektets formål var at kortlægge lovende indsatser til børn med sprogforståelsesvanskeligheder i indskolingen. Det mundede ud i en række anbefalinger til, hvordan man som skole kan organisere og tilrettelægge sprogunderstøttende indsatser. Du finder rapporterne om projektet her.
- I december 2021 deltog jeg i podcasten Aud-Pod (sæson 1, episode 8), hvor jeg sammen med Maria Grundtvig fra Min Kusine Maria fortalte om, hvordan det er at arbejde som selvstændig logopæd. Du kan høre afsnittet her.
- I december 2020 udgav jeg artiklen ‘Kan vi gøre diktaterne bedre for elever med stavevanskeligheder?’ i fagbladet Læsepædagogen (2020), nr. 6. Læs artiklen her.
- Sammen med lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab Mads Poulsen udgav jeg artiklen ‘Er syntaks en flaskehals i forståelsen?’, som blev trykt i tidsskriftet Nydanske Sprogstudier (2017), nr. 52-53. Læs artiklen her.
Litteratur
- Bog af Laila Kjærbæk & Ditte Boeg Thomsen (red.) Børns sprogtilegnelse: Sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 år (2021).
- Bog af Carsten Elbro: Læsevanskeligheder (2021).
- Bog af Carsten Elbro: Læsning og læseundervisning (2014).
- Artikel af K. P. Miles, G. B. Rubin og S. Gonzalez-Frey: Rethinking Sight Words. Trykt i The Reading Teacher (2018), årgang 71, nr. 6.
- Artikel af Carsten Elbro: Debat og indsigt 1982 til 2007. Trykt i Læsepædagogen (2007), nr. 3.
- Artikel af Linnea C. Ehri: Learning to read Words: Theory, Findings, and Issues. Trykt i Scientific Studies of Reading (2005), årgang 9, nr. 2.
- Artikel af Carsten Elbro: Når historien hele tiden går i stå. Trykt i Samvirke (1998).
- Artikel af Carsten Elbro: Kan man forudsige ordblindhed?. Trykt i Mål & Mæle (1996), årgang 19, nr. 2.
- Bog af Jesper Sehested: Et liv som ordblind i folkeskolen (2018).
- Blogindlæg af Liselotte Kulpa, Nyt Mod: Ordblindhed/dysleksi.
- Blogindlæg af Liselotte Kulpa, Nyt Mod: Højtlæsning i klassen.
Hjemmesider
- Ordblindeforeningen: www.ordblindeforeningen.dk
- Portal om ordblindhed: www.ordblindhed.dk
- Emu.dk – Danmarks læringsportal: www.emu.dk
- Ordblindekonsulent Line Leth Jørgensens blog: www.lineleth.dk/blog
- Et liv som ordblind v. Jesper Sehested: www.etlivsomordblind.dk
- Center for læseforskning: www.laes.hum.ku.dk
Facebook og YouTube
- Facebook-gruppen Ordblinde og undervisning
- Facebook-siden Wizkids (hvis dit barn bruger AppWriter eller AppWriter Cloud)
- Facebook-siden Vitec MV Danmark (hvis dit barn bruger CD-ord eller IntoWords)
- Nationalt Videncenter for Læsnings YouTube-kanal
- Ordblindementor Christian Bocks YouTube-kanal
Tidsskrifter og online-magasiner
- Ordblindebladet – for forældre og lærere til ordblinde børn og unge
- Skolestart – fagblad for børnehaveklasseledere
- Læsepædagogen – fagblad for lærere og læsevejledere
- Mål og Mæle – tidsskrift om sprog og sprogbrug
- Dansk Audiologopædi – fagblad for audiologopæder